A:
Mine første overvejelser går på hvordan levevilkårene er og hvordan folket reagerer såvel som at agerer i vores nærvær. Det jeg ønsker allermest at få ud af mit ophold, er at se hvordan folk i Vietnam er og personligt håber jeg at jeg bliver mere tolerant både i privatliv og arbejdsliv. Min største faglig udfordring bliver at kommunikere med personerne omkring institutionen, da det sproglige vil vanskeliggøre arbejdsrytmen. Derudover tror jeg også at dele af kulturen vil ha indflydelse i forhold til at de tvangsfodre børnene. Ydermere tror jeg ikke kulturen som sådan vil ændre de store ting, da jeg selv er vant til kulturskifte i form af at jeg er af anden etnisk baggrund.
Min største bekymring er 100 procent om jeg vil kunne klare at være væk fra Danmark i så mange måneder, da det på ingen måde er noget jeg har gjort før. Også om jeg vil kunne giv det som de mennesker som jeg skal arbejde med, det som de vil have. Det jeg kommer til at savne er min familie, tætteste veninde/ven og ikke mindst bare at være i trygge Danmark. Det jeg håber jeg har styrket når jeg kommer hjem, er min autoritet og mit engelske. Generelt har jeg dog aldrig haft de store forventninger til selve rejsen og opholdet, da jeg føler det vil låse mig. så vil jeg heller evaluerer når jeg kommer hjem på hvilke ting der var godt og mindre godt. Overordnet hvis jeg skal komme med nogen forventninger, håber jeg at jeg får et lærerigt ophold.
B:
Børnehaven ligger i
Vietnam i Ho Chi Minh City, som er den største by i Vietnam, og ligger i distrikt
10. Distrikt 10 er en ud af 12 distrikter, og er en af de distrikter hvor der
er mest liv og trafik i Ho Chi Minh City. Desuden virker det til at børnehaven
ligger i et forholdsvist lokalt område, og vi har sjældent set turister færdes
i dette område. Institutionen er en del af NCE – National College of Education,
hvor det er her man blandt andet tager sin uddannelse som lærer. NCE ligger
også i Hanoi, hvor der er også er tilhørende børnehave til. Denne institution
har de bedste lærerinder ansat som har gået på dette college. NCE har haft 37
års erfaring med at uddanne lærer.
Der er 11 grupper med
ca. 20-30 børn i hver klasse. To vuggestue gruppe og 9 børnehave grupper.
Alderens gruppen er fra 18 måneder til 6 år. Der er 44 ansatte på hele NCE.
Vi vælger at kalde
institutionen en speciel stue igennem vores institutionsbeskrivelse, da det er
for ”specialbørn” hvor alderen er fra 2 til 9 år.
De fysiske rammer:
Den speciel stue som
vi er tilknyttet til har 10 børn med 3 ansatte tilknyttet til den, hvor der er
tre studerende ved siden af. Der er alt fra hørehæmmet til autisme tilknyttet
til stuen.
Ude fra er bygningen
stor og farverig i gule, grønne og lilla farver, som de fleste andre
institutioner i Ho Chi Minh City. Speciel stuen ligger op til et seminarie for
lærestuderende og der er mulighed for uddannede studerende derfra, at få
arbejde på stuen eller i nogen af de andre klasser.
Derudover er der et
køkken, hvor alt maden bliver lavet af køkkendamerne, et computer rum, hvor
børnene spiller nogle forskellige lærerige spil, et rum hvor børnene har musik
og lære at spille på keyboard, et rum til den tilhørende sygeplejerske og et
rum, hvor der er specialundervisning til de børn der har særlige behov og
kontorer til alt det administrative. Inde på kontoret sidder Mrs. Ngan og
Mrs. Luong. Det er dem der er de daglige ledere.
Alle gulvene i hele
institutionen er flisebelagte, og ligner hinanden og kører stort set ud i et.
Væggene er beskidte og malingen halvslidt. Derudover er der omkring 4-5 blæsere
i hver klasse og også ude på gangene.
Men det er også
rigtig varmt hernede, så det er nødvendigt med noget gulv der køler og masser
af kold luft, så det ikke bliver ulideligt at være halv udenfor hele dagen
(dobbelt dørene er altid åbne, så det nærmest føles som om man er udenfor hele
tiden).
Institutionen er til
gengæld mere børnevenlig end mange danske institutioner, ment i den forstand,
at stort set alle møblerne er i børnestørrelse både stole, borde, taburetter og
reoler.
Børnene på
institutionen har uniform på, hvis forældrene gerne vil have det, da det er
noget man skal betale til. Personalet på institutionen har også uniformer på i
forskellige farver alt efter, hvilken uge dag det er og med tilhørende sko.
Børnene får 2
måltider om dagen. Frokosten består af ris/nudler eller suppe.
Eftermiddagsmaden består af ris med en slags kød på, og de kan børnene vælge at
få suppe hen over med spinat i.
Skema over den
typiske dag ( Når vi kommer og går ):
8.00 – 9.00 –
Aktivitet , morgensang.
9.00 – 10.30 – “fri
leg” I faste rammer som lærerinderne bestemmer.
10.30 – 11.00
– Spise tid.
11.00 – 11.30
– Gør klar til at sove
11.30 – 14.00 – Sove
tid
14.00 – 14.30 – Leg
indtil de skal spise
14.30 – 15.00 –
Spise tid
15.00 – til luk –
Eftermiddagshygge
Det tværfaglige
samarbejde:
Børnehaven har et
tværfagligt samarbejde med følgende professioner:
Eksperter i psykologi
fra det Vietnamesiske uddannelsesministerium.
Det Vietnamesiske
institut for undervisningsvidenskab.
Det Vietnamesiske
forbund for lærere.
Andre universiteter
og seminarier i Vietnam og andre lande. Disse lande er England, Frankrig, USA,
Cananda, Australien, Japan og Singapore.
Desuden er der ansat
en enkelt it- medarbejder, en sygeplejerske, special underviser og en musiker i
børnehaven. Derudover fremgår det tværfaglige også imellem skolerne, som kommer
til udtryk når vi f.eks. skal til ”søster” skolen i Distrikt 9.
Hvordan er børnehaven
finansieret:
Børnehaven er
selvfinansieret. Forældrene betaler brugerbetaling hver måned, og betaler derved
hovedparten af børnehavens udgifter. For at have sin sit barn gående i
institutionen betaler forældrene fra 2 mio VND til 2,5 mio VND svarende til ca.
625 danske kroner.
Institutionerne
lovmæssige tilhørsforhold:
Love, regler og hvad
der skal ændres i klassen er vedtaget af staten og Det Vietnamesiske
Uddannelsesministerium. Det sker at stuens lærere, ved kollektiv beslutning
laver ændringer i selve stuen som f.eks. ved at de inddrager vores handleplan
og ideer til dagligdagen.
Faglige udfordringer:
De største faglige
udfordringer vi har, er sprogbarrieren. Det er svært for os, at beskrive vores
ideer til de lærerinder der er, da det meste af vores kommunikation foregår
over google translate. Dette betyder også at det er svært for os, at forklare
nogle af vores handlinger. Vi føler ikke, at lærerinderne har særlig stor
faglig viden indenfor det pædagogiske arbejde, derfor er det også svært for os,
at præsentere dem for nogle af de teoretikere, vi bruger i Danmark, da det ikke
virker som om de bruger forskellige arbejdsmetoder. En anden faglig udfordring,
er at de benytter sig af konsekvenspædagogigk, ment i den forstand, at de
f.eks. ”fodre” barnet, hvis barnet ikke har spist op, eller spist hurtigt nok,
også selvom barnet er ved at kaste op. Ydermere har vi svært ved at forstå
mængden af mad, der bliver serveret for børnene, da en 2 årig og en 9 årig får
det samme.
Inden vi rejste
herned, havde vi hørt mange skrækhistorier, om at børnene blev slået, hvis de
havde gjort noget galt. Dette ser vi dog heldigvis ikke.
C:
1. Jeg vil tilegne mig en forståelse for kulturforskellen mellem Vietnam og Danmark samfundsmæssigt, men også det i mente, hvilke faglige elementer der bliver bearbejdet for at kunne forstå det pædagogiske arbejde som vi færdes i. Dette vil jeg, ved at indgå i den daglige praksis i børnehaven, være nysgerrig, undrende og spørgende, når kulturforskellen rammer. Derudover vil jeg diskutere med mine medstuderende og vejleder.
2. Jeg vil igennem min
praktik, sætte mig ind i det tværfaglige samarbejde mellem Practical
Kindergarten og National College of Education, for at blive klogere på deres
tværprofessionelle arbejdsmetoder, også sæt i lyset af, hvordan vi arbejder
tværprofessionelt i Danmark. Dette vil jeg gøre ved at observere, snakke med
lærerinderne og forholde mig undrende.
3. Jeg vil gennem min
praktik, inddrage mit linjefag UMD med forskellige aktiviteter, der har fokus
på fantasi og leg. Dette vil jeg, da jeg synes fri leg og fantasi i dagligdagen
er begrænset, og jeg mener det er vigtigt for børnene, at kunne udtrykke sig.
Derudover mener jeg det er en stor del af deres identitetsdannelse. Jeg vil
læse relevant teori herom. Jeg håber og ønsker, at kunne inddrage fri leg mere
i dagligdagen. Dette vil jeg gøre, ved at præsentere de ansatte på NCE for
teoretikeren Malcolm Ross og hans model, under det pædagogiske projekt.
4. Jeg ønsker at tilegne
mig viden omkring hvert barn, og derefter hjælpe dem til en evt. nemmere
hverdag. Dette vil jeg gøre ved at lave en handleplan/plan of action, hvori jeg
foreslår forskellige hverdags aktiviteter, som styrker det enkelte barn/
opfylder det enkelte barns behov for udvikling.
D:
Uddannelsen:
For at arbejde i en børnehave i HCMC, skal man være uddannet
lærer, det tager 3 år. Uddannelsen er delt op i 6 semestre, 2 semestre pr. år,
hvori der er 2 praktikperioder pr. år. I de to første praktikperioder skal den
studerende observere, senere skal de være med til at planlægge aktiviteter og
gøre praktiske ting. Igennem deres praktikperioder skal de opfylde nogle
opgaver, som er lavet i samarbejde med deres skole og deres praktiksted. Under
uddannelsen bliver man også undervist i engelsk og man kan komme med i en
English Club, som vi også har været en del af under vores ophold.
Man kan ikke, som vi i Danmark kan, arbejde i en børnehave
uden en uddannelse. Men man kan tage et 6 måneders kursus og blive noget de
kalder en ”moms”, det betyder man kan være ”praktisk gris”, hvor man ikke må
undervise børnene, men kan klare alt det praktiske, der er i en børnehave. Det
svarer nok lidt til de vi kalder en pædagogisk assistent i Danmark.
Vil man arbejde inden for specialområdet, skal man tage
nogle ekstra fag undervejs i sin uddannelse. I praktikperioderne kommer man
både ud i normalområdet og i specialområdet.
Da uddannelsen jo hedder lærer, bliver hverdagen meget
skole-agtig med tilrettelagte timer. På faste dage om ugen kommer der en
engelsklærer ud, som som regel ikke taler Vietnamesisk, men som har en
vietnamesisk hjælpelærer med sig. Der kommer også en danselærer og en
aerobic/gymnastiklærer ud, som forældrene betaler for, hvis de ønsker at deres
barn skal gå til det.
Pædagogik:
I børnehaven benyttes konsekvenspædagogik. Dette ses særligt
hvis børnene har slået, bidt eller nevet et andet barn, så skal barnet stå op
med hænderne over kors, indtil lærerinden beslutter at det er nok. Det hænder
også at børnene bliver slået over tæer og hænder med en klipklap – dette ses
oftest når børnene ikke vil spise, spiser for langsomt eller har kastet op.
Enkelte gange har vi set et barn blive taget med på toilettet, og da de kommer
tilbage har barnet grædt og har røde mærker på armene efter slag med en pind.
Især spise situationen er meget anderledes end i Danmark.
Børnene bliver placeret på faste pladser rundt om bordet. Der spises tre varme
måltider om dagen, som oftest består af supper, ris, lidt kød og grønt. Et barn
på 2 år får samme størrelse portion som et barn på 9 år. De mindste børn og de
”besværligste” børn sidder ved en lærerinde, som fodrer dem. Dette forgår uden
øjenkontakt og de får ikke lov til at tygge af munden før næste skefuld er på
vej. Det sker meget ofte at et barn kaster op og barnet skal så spise videre
bagefter. Det sker ligeledes ofte at barnet kaster det hele op igen, og så får
barnet ikke mere mad, men får rent tøj på og bliver lagt til at sove. Det er
desværre sådan at lærerinden bliver trukket i løn, hvis et barn taber sig, så
der bliver holdt vægtskemaer og børnene bliver vejet flere gange om året, så
det er ikke så underligt at de går højt op i at de spiser en masse mad.
Aktiviteter:
Der er forskellige typer af aktiviteter i børnehaven. Der er
f.eks. tegneaktiviteter, grov motoriske aktiviteter og videns baserede
aktiviteter.
Tegneaktiviteten foregår således at børnene bliver placeret
ved borde, lærerinden står ved en tavle og har forberedt en tegning. Det kan
f.eks. være en mango. På et blankt papir ved siden af, tegner hun så omridset
af mangoen, mens hun forklarer hvad hun gør, også skal børnene gøre det samme.
Deres hånd bliver ført at en af lærerinderne eller af os. Så farver hun sin
egen tegning på tavlen med de rigtige farver, og derefter skal børnene gøre det
samme – igen bliver deres hånd ført, og der skal tegnes inden for stregerne og
i korrekte farver. Til sidst bliver der skrevet navn og dato tegningen bliver
sat i deres plastiklommer der hænger på væggen.
De grov motoriske aktiviteter kan f.eks. være at der lægges
4-5 hulahopringe på gulvet og for enden står der en lille basketkurv.
Lærerinden står med en tromme i hånden og børnene bliver kaldt op en af gangen,
resten af børnene sidder på en lang række stole ved siden af hinanden. Når
barnet bliver kaldt op, stiller det sig for enden af ringene med en bold i
armene og når lærerinden trommer, må barnet hoppe en ring af gangen, ikke før
og ikke efter, når barnet når til enden skal bolden kastes i nettet.
Videns baserede aktiviteter er f.eks. hvor børnene sidder i
en rundkreds, lærerinden har en pose med forskellige grøntsager og frugter, det
kan både være friske og af plastik. Et barn tager en banan op, barnet skal så
sige navnet derefter bliver den sendt rundt og alle børn gentager navnet på
frugten.
Der er ikke de store forklaringer inden de går i gang med
aktiviteter, da børnene har prøvet det mange gange før. Sagt med andre ord så
laver de sjældent nye ting med børnene.
Læringsmiljø:
Som sagt tidligere er det et meget læringsbaseret miljø som
børnene møder ind til hver dag, så er de forberedte til at starte i skole.
Klassen er indrettet sådan at alt legetøjet er i gennemsigtige kasser på en
reol. Lærerinderne vælger hvilke kasser der skal frem og så bliver der sat små
hegn op hvor børnene enten leger alene eller to og to, med det som læreren
mener at de skal lege med. Nogle gange, efter ca 30 min, rykker lærerne om på
børnene så de leger med nogle nye ting.
Fra starten af skoleåret skal lærerne i samarbejde følge en
guide line over de ting de skal nå med deres klasse. De laver årsplan, månedsplan
og dagsplan som skal følges.
E:
Nu er
vi nået til kulturdelen i min blog, hvor jeg vil fortælle om kultur i
praktikken såvel som min egen oplevelse af landets kultur. Kulturen i landet er noget langt væk fra,
hvordan jeg selv ville gøre tingene derhjemme. Når jeg er i institutionen er
jeg uenig i, hvordan de behandler børnene i mange situationer. Jeg så f.eks.
under en spise situation, at en af lærerinderne slog en dreng med autisme med
en pind, pga. han ikke ville spise sin mad. Han har problemer med kæben, så han
har svært ved at synke. Han blev ved med at græde og lærerinden blev ved med at
gøre det. Jeg kan ikke forstå, hvorfor man skal straffe børnene på den måde,
hvorfor ikke snakke med barnet i stedet for eller i det mindste høre på hvad barnet
har at sige.
I vores klasse er det svært at spørge omkring hvorfor de gør tingene, da lærerinderne ikke kan engelsk, og de kan ikke forklare over translate hvorfor de gør, som de gør. Selvom jeg har mange spørgsmål, især omkring spise situationerne og diverse aktiviteter.
I vores klasse er det svært at spørge omkring hvorfor de gør tingene, da lærerinderne ikke kan engelsk, og de kan ikke forklare over translate hvorfor de gør, som de gør. Selvom jeg har mange spørgsmål, især omkring spise situationerne og diverse aktiviteter.
Jeg
oplever vietnamesere i mange tilfælde ikke tager særligt hensyn til andre end
dem selv. Hvis man f.eks. står i kø til at skulle betale en regning, så stiller
de sig ved siden af dig også skal man nærmest kæmpe om hvem der skal først.
Dette er meget underligt, da det slet ikke er sådan det forgår i Danmark. Men
det hører jo med til at være i et andet land samt der er lidt charme over det.
Hernede
kører man på sin motorbike og kigger kun frem ad, da det virker til at være det
mest overskulige. Da jeg først kom hertil, havde jeg svært ved at finde ud af,
hvordan trafikken hænger sammen, men meget hurtigt fandt jeg ud af det. Derfor
kommer det også til udtryk i trafikken at vietnameserne nu engang sætter sig
selv først, da de kun kigger fremad, når de kører, og på en eller anden måde,
så kører trafikken stort set altid fint.
I
Vietnam er en stor del af befolkningen enten buddhister, katolikker, kinesisk
troende eller ateister. Nogle familier har et alter stående i deres hjem, hvor
de tilbeder enten Buddha eller deres forfædre. I nogle af klasserne har de et
billede hængende af Ho Chi Minh, som er deres afdøde kommunistiske grundlægger
og leder, og har en større betydning for en vietnameser. Dette er dog ikke en
religion, men en del af deres historie og kultur. I min institution er der dog
lidt af begge religioner katolikker, buddhister og ateister, som ikke har nogen
betydning for, hvordan man arbejder som lærer.
De går
meget op i status i Vietnam. Frisører og taxachauffør f.eks. har lange negle på
fingrene for at vise de ikke har et fysisk hårdt arbejde og det er meget
velanset. De gør alt for at undgå at få sol, for er du brun er det fordi du
arbejder i rismarken og det er ikke velanset. Så mange hudplejeprodukter her i
Vietnam er med afblegning middel så de kan forblive hvide. Selv når vietnameser
skal køre på motorbike pakker de sig ind for at undgå at få sol.
Specielle
højtider:
I
Vietnam følger man den kinesiske kalender, så der fejres en del højtider ud fra
den. De fejrer dage som Tet holiday som er vietnamesisk nytår som er en uge i
februar. Her bliver hele centrum pyntet op med blomster, og en af aftenerne
bliver der skudt med fyrværkeri for at markere året skifter. Mange af
butikkerne har derfor også lukket i denne uge, og der har alle lærerinder
ferie, for at kunne være sammen med familien. Man fejrer også Happy womensday,
hvor at man som kvinde fejre med blomster og gaver. Lærerinderne her i
institutionen får gaver fra forældrene. I Danmark er det kvindernes kampdag.
Inden Happy Womens day bliver fædrene til de større klasser inviteret i
børnehaven for sammen at lave noget til børnenes mødre f.eks. et kort eller et
armbånd. Dette er en fast tradition hvert år. Der er blandt andet også
childrens day i juni måned, hvor at børnene ikke er skole eller børnehave,
forældrene vælger et sted, de kan tage hen med deres børn f.eks. forlystelses
park, strand eller parken. I november er der teachers day med fest på skolen
sammen med de andre lærer, hvor der ligesom på Happy Womens day bliver givet
blomster og gaver for at fejre lærerindernes gode stykke arbejde.
Hvis
man som lærer gerne vil have ferie på et andet tidspunkt end Tet holiday og i
juni måned hvor man har 12 dages ferie kan man godt få det, men man bliver
derved trukket i løn. Det er når man arbejder som lærer på en skole eller
universitet at man har 3 måneders ferie hvert år i juni, juli og august.
Hvornår
inddrages familien?
Familien
inddrages ved forældremøder, talentshow og sports festival. Så vidt vi kan
forstå er der ikke mange forældre som dukker op til forældre møderne her i
Vietnam. De har afholdt forældremøder i vores klasse, men vi måtte ikke komme
med, desværre. I en institution i Danmark er det jo nærmest påkrævet, at
forældrene deltager på den ene eller anden måde. Vi er desværre ikke blevet
inddraget særlig meget omkring aktiviteter med forældrene, og har kun mødt få
af de forældre, hvis børn vi arbejder med. Dette er rigtigt ærgerligt, når man
har med børn med specielle behov at gøre.
Institutionskultur:
I
denne institution er der stærk styrelse fra ledelsen i, hvordan en lærer skal
arbejde i en børnehave. Det virker til at, lærerne en gang imellem har møder,
men der snakker de ikke om arbejde. De taler om de forskellige højtider der er,
og hvordan de kan mødes på højtiderne. Det er den højeste leder Mrs. Ngan som
bestemmer, hvad det er som skal ske i løbet af året. En gang om måneden møder
alle lærerinderne og kommer med ideer til aktiviteter som de gerne vil lave i
løbet af den måned. Mrs. Ngan skal godkende den plan som de har lavet, og det
gør hun som regel også.
De
bruger hinanden i denne gruppe til at snakke om, hvis der opstår problemer, men
de bruger ikke ellers hinanden til at snakke om opstående problemer, som de
andre kan komme med en løsning på. På denne måde bliver der ikke på samme måde
diskuteret eller reflekteret over problemstillinger som nu måtte komme. Disse
ting lærer vi som pædagog studerende igennem hele vores uddannelse – at vi skal
sætte spørgsmål, hvis vi har nogle problemer vi gerne vil have diskuteret. Her
i Vietnam lærer de allerede igennem deres uddannelse, at de er individer som er
samlet i en. Man svarer sammen og man har nærmest ikke en mening om noget i
forhold til skolen. Det er et kommunistisk land, og det kan man tydeligt fornemme.
Retningslinjer:
Der er
retningslinjer omkring, hvordan de som lærerinde skal arbejde fra ledelsens
side. Hvis en lærerinde ikke synes om disse retningslinjer, er det muligt at
tale med lederen Mrs. Ngan, og i samarbejde lave disse retningslinjer om. Disse
retningslinjer bliver lavet om for hvert år, da lærerinderne skifter klasse
hvert år. Man laver i samarbejde med de andre lærerinder i den pågældende
klasse en plan over året, hvad man skal nå og hvad man selv gerne vil undervise
i.
F:
I
denne institution ser man bestemt ikke på det enkelte individ. Man ser en
klasse som en hel gruppe som skal lære nogle bestemt ting hver dag og det skal
nås igennem hele året. Børnene bliver blandt andet hørt i sang, hvor de skal
stå og synge sangen foran andre – også de børn, som ikke har et sprog pga.
barnets diagnose. Jeg tror som person at mange af eleverne bliver glemt, og
ikke får udviklet sig på ”normal” måde, da lærerinderne ikke kigger på det
enkelte individ. Jeg tror at lærerinder lægger mærke til at alle børn i forhold
til spise situationer, hvor de godt ved, at bestemte børn er enormt lang tid om
at spise, så de skal (tvangs)fodres. Børnene kommer på legepladsen max. 1 gang
om ugen, idet de ikke må få sol, og det er for varmt til at lege.
I:
Da vi kun har været i børnehaven to dage om ugen,
har vores danske baggrund haft en minimal betydning. Men den største
udfordring/det største dilemma vi har mødt, må være det vi kalder
tvangsfodring. De to dage om ugen, har vi flere gange om dagen oplevet flere af
børnene blive tvangsfodret, da det hele skal foregå indenfor en bestemt
tidsramme. Vi har været meget uforstående overfor det, da det er meget langt
fra den danske kultur. Derudover har det været en problemstilling, om vi selv
skulle tage del af spisesituationen, forstået på den måde, om vi også skulle
”fodre” børnene. Der var nogle af os der prøvede at give dem mad, da vi fandt
ud af at vi kunne gøre det (nogenlunde) i vores eget tempo, og derfor kunne
mindske ubehaget ved spisesituationen for børnene. Men det var stadig et
dilemma for os, da vi mener de børn, der bliver/blev fodret, er alderssvarende
med børnene herhjemme, som er selvstændige nok til at kunne spise selv.
Personligt synes jeg, at jeg er blevet mere
tålmodig. Jeg synes jeg er blevet gladere imens jeg har været af sted, ser mere
positivt på tingene, specielt i forhold til hvor godt vi har det med mange ting
herhjemme i Danmark. Når man ser fattigdom så tæt på, får man også øjnene op
for, hvor taknemmelig man egentlig burde være. Jeg synes jeg hviler mere i mig
selv, forstået på den måde at jeg selv synes jeg er blevet bedre til at
håndtere både negativ og positiv kritik, men også blevet mere ”ligeglad” hvad
andre tænker, og måske til tider er jeg blevet bedre til at sætte mig selv i første
række.
Det er svært at skrive, hvordan man ville have været
anderledes, hvis man ikke havde været i udlandspraktik, da det kan komme an på
mange forskellige faktorer. Men jeg er sikker på, at jeg nok skal finde
situationer, hvor mit praktikophold i Vietnam kan gøre nytte.
J:
Så er man hjemme og det er stadig uvirkeligt at være tilbage i gode og gamle Danmark, men ligeså uvirkeligt at tænke på at man har været væk i 5,5 måned. Oplevelsen har fantastisk hård og dejlig let til tider. Jeg føler at jeg har fået det, jeg tog afsted for. Håber i nød min blog og synes den var lærerig og spændende.
Så er man hjemme og det er stadig uvirkeligt at være tilbage i gode og gamle Danmark, men ligeså uvirkeligt at tænke på at man har været væk i 5,5 måned. Oplevelsen har fantastisk hård og dejlig let til tider. Jeg føler at jeg har fået det, jeg tog afsted for. Håber i nød min blog og synes den var lærerig og spændende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar